Intern reglement jachthaven “het Gevaer”
Dit reglement van inwendige orde is een intern reglement en kan ten alle tijden aangepast worden. Het origineel is steeds ter inzage op het infobord in de jachthaven.
Onder de jachthaven waarop dit reglement van toepassing is wordt verstaan: Het bij “het gevaer” in exploitatie zijnde wateroppervlak, de daaraan grenzende terreinen, steigers, afrastering, constructies, parkeerterrein, toeganswegen en paden.
De steigers zijn privé bezit van de jachthaven “VZW Recreatievaart Oud-Turnhout ”.
Raad van bestuur ; Voorzitter Fred De Backer
Ondervoorzitter Hilde Raeves
Secretaris Hilde Raeves
Havenmeester Mieke Decoster
Materiaalmeester Patrick Obbels
Art.1 Een potentieel nieuw lid dat zich aanbiedt, dient zich eerst te presenteren met al de nodige documenten van het vaartuig en de familiale gegevens bij het bestuursorgaan. Een aanvraagformulier tot inschrijven in de club is ter beschikking bij het bestuursorgaan. Een potentieel nieuw lid verplicht zich er toe, na aanvaarding door het bestuursorgaan, lid te worden van de club en betaalt daarom het verschuldigde instapgeld, lidgeld en liggeld. Deze regel is enkel van toepassing indien er in de jachthaven een plaats voor een vaartuig van deze afmetingen beschikbaar is. Een potentieel nieuw lid dat een boot in jachthaven het Gevaer koopt, waar dat jaar al liggeld voor is betaald, betaalt het verschuldigde instapgeld en het jaarlijkse lidgeld.
Art.2 Men kan slechts lid worden van Recreatievaart Oud-TurnhoutVZW (jachthaven het Gevaer) door het ondertekenen van een aanvraagformulier. Het lidmaatschap wordt pas effectief na het verlopen van een proefperiode (die ingaat na de aanvaarding van het bestuursorgaan en na betaling van het lig- en instapgeld) van minstens 12 maanden en door goedkeuring door de meerderheid, bij middel van eenvoudige handopsteking op de eersvolgende algemene vergadering. Elk effectief, lid op proef of leden die toetreden tot de vereniging, verklaren zich akkoord met de statuten en met de bepalingen van de VZW-wet, het intern regelement en aanvaarden de verplichting om deze na te komen door het ondertekenen van de jaarlijkse overeenkomst voor een ligplaats. Deze overeenkomst voor een ligplaats zal elk jaar in januari gemaild worden en dient samen met een kopie van registratiebewijs terug bezorgd te worden aan het bestuursorgaan ten laatste op 1 februari. Leden die een andere boot kopen dienen spontaan hun kopie van registratie te bezorgen aan het bestuursorgaan.
Art.3 Door het enkel feit van lidmaatschap, aanvaardt elk lid de tarieven door het bestuursorgaan vastgesteld voor de lid- en of liggelden, het verbruik van water en elektriciteit, gebruik van installaties van Recreatievaart Oud-Turnhout. Deze prijzen kunnen, indien omstandigheden dit vereisen, ten alle tijden worden aangepast met uitzondering van het lidgeld dat in de algemene vergadering bepaald wordt. Het bestuursorgaan kan de lid- en liggelden alsook de forfait voor het gebruik van de installaties indexeren.
Art.4 Behoort een vaartuig aan meerdere eigenaars, dan wijzen de gezamenlijke eigenaren één van hen aan als directe verantwoordelijke tegenover de vereniging. Elke mede-eigenaar is hoofdelijk voor het geheel aansprakelijk voor al wat, waartoe de aangewezen eigenaar of de gezamenlijke eigenaren, tegenover de vereniging verplicht zijn.
Art.5 De ligplaatsen worden verhuurd per kalenderjaar. Een lid kan slechts een ligplaats worden toegewezen na het nakomen van zijn financiële verplichtingen binnen een redelijke termijn en volgens de factuursmodaliteiten. Bij het laattijdig betalen van de facturen heeft het bestuursorgaan het recht om 50 € administratiekosten aan te rekenen. Onderverhuur van het vaartuig of de ligplaats door de leden is zonder schriftelijke toestemming van het bestuursorgaan niet toegestaan. Het is de eigenaar, die lid is van de vereniging Recreatievaart Oud Turnhout, toegestaan zijn vaartuig te verkopen met behoud van de afmeerplaats die hem of zij is toegewezen in huur, om een andere boot te kopen uitgezonderd als dit vaartuig langer is dan 18 meter en rekening houdend met de lengte van de steiger. Bij de verkoop van het vaartuig dient de eigenaar het bestuursorgaan onmiddellijk in te lichten. Indien de eigenaar met zijn boot de Recreatievaart Oud-Turnhout definitief verlaat (verhuis naar een andere jachthaven) dient hij tevens het bestuursorgaan hiervan onmiddellijk in te lichten. Terugbetaling van geïnde haven en lidgelden zal, behoudens in geval van afwijkende beslissingen van het bestuursorgaan, niet plaatsvinden.
Art.6 Vaste ligplaatsen worden alleen verhuurd aan leden van VZW Recreatievaart Oud-Turnhout, en met een maximum van 2 ligplaatsen per lid. Er kan maar 1 persoon effectief lid zijn per gezin , ook al staat de ander boot op de naam van een ander gezinslid. Het staat het gezin vrij om het effectieve lid te bepalen.
Men dient voor een tweede boot in de jachthaven extra lidgeld van 40 euro te betalen, buiten het verschuldigde liggeld. De toewijzing der ligplaatsen gebeurt aan de hand van de beschikbare steigerruimte . Er zal steeds rekening gehouden worden dat de maximum lengte van een boot de 18 meter niet overschrijdt.
Art.7 Elke booteigenaar is er toe gehouden om zijn waterwegvergunning, verzekering burgelijke aansprakelijkheid, registratiebrief en marifoonbrevet als de boot langer is dan 7 meter, in orde te hebben. Elke booteigenaar is verplicht jaarlijks bij de Algemene Vergadering een kopie en afschrift van verzekering burgelijke aansprakelijkheid en betaling, voor te leggen aan de secretaris.
Art.8 Indien een lid zijn adres (lees domicilie, tel.nr, e-mail) wijzigt, dient hij dit onmiddellijk aan het bestuursorgaan kenbaar te maken per mail.
Art.9 Huurders en gebruikers van een ligplaats zijn verplicht hun vertrek en terugkomst, voor een periode langer dan een maand, te melden per mail aan het bestuursorgaan.
Art.10 Het recht op een ligplaats voor een vaartuig vervalt onmiddellijk ;
-
Na een opzeg van drie maanden
-
Indie hij/zij het lid- en/of liggeld niet binnen de vervaldatum van de factuur voldoet
-
Indien het bestuursorgaan oordeelt dat een vaartuig in een verwaarloosde toestand verkeert, waardoor het aanzien van de haven wordt ontsiert, zal de eigenaar via mail aangeschreven worden door het bestuursorgaan. De eigenaar dient in samenspraak met het bestuursorgaan een deadline op te stellen wanneer de boot terug havenwaardig zal zijn. Na geen gehoor binnen de maand of geen verbetering na de deadline zal een aangetekend schrijven volgen.
In voorgaande gevallen kan dan het vaartuig van de steigers verwijderd worden, terwijl het volle bedrag der verschuldigde gelden invorderbaar blijft zonder dat de al betaalde gelden geheel of gedeeltelijk worden terugbetaald. De eigenaar is aansprakelijk voor de kosten, verbonden aan het verwijderen van het vaartuig. De eigenaar is verplicht de “Recreatievaart Oud-turnhout” te vrijwaren van zijn eventuele aansprakelijkheid voor schade, als gevolg van het verplaatsen of elders doen onderbrengen van het vaartuig, dat onverminderd de verplichting van de vereniging, het ontstaan van dergelijke schade zoveel mogelijk te voorkomen.
Art.11 Tegenover een vordering van betalen aan de vereniging uit hoofde van het onderhavig intern reglement kan geen beroep op schuldvergelijking worden gedaan, terwijl alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten zoals advocaat en deurwaarderskosten enz. geheel voor rekening zijn van het betreffende lid, dat in gebreke bleef de betreffende vordering tijdig te voldoen.
Art.12 Slechts vaartuigen die naar oordeel van het bestuur in goede staat van onderhoud zijn , kunnen in de haven worden toegelaten.
Art.13 In alle gevallen waarin voertuigen, trailers en andere voorwerpen zich op of in de jachthaven bevinden, zonder dat de betreffende leden daartoe gemachtigd zijn, heeft de havenmeester het recht die voertuigen, trailers en voorwerpen te doen verwijderen op kosten van de betreffende leden.
Art.14 De vereniging is niet aansprakelijk voor schade hoe dan ook ontstaan, of voor diefstal van welke eigendom dan ook. Iedere eigenaar is aansprakelijk voor de door hem of zijn vaartuig aangebrachte schade aan de jachthaven, of aan de eigendommen van de leden. Hij is verplicht tenminste een BA. verzekering af te sluiten om het bedoelde risico te dekken. Hij dient het bewijs van schadedekking van voornoemde polis jaarlijks ten laatste bij de algemene vergadering over te maken aan de secretaris.
Art.15 Iedere eigenaar is verplicht zorg te dragen dat zijn vaartuig degelijk is afgemeerd en wel zodanig dat hij vrij blijft van andere vaartuigen. Indien het voor het afmeren of verlaten van de ligplaats noodzakelijk is de landvasten van naastliggende vaartuigen los te maken, is men verplicht deze onmiddellijk weer degelijk te bevestigen. Elk vaartuig behoort met de nodige stootwillen te zijn uitgerust. Deze behoren in goede staat te zijn en van de juiste afmetingen. De landvasten moeten in goede staat zijn. Wordt hieraan naar inzicht van de havenmeester niet voldaan, dan heeft het bestuursorgaan het recht hierin te voorzien op kosten van de eigenaar. In verband met de brandveiligheid is het verboden om boten vast te leggen met kettingen.
Art.16 Het mede afmeren van bij- of volgboten in de ligplaats is slechts toegestaan indien de volgboot een geheel uitmaakt met het vaartuig.
Art.17 Elke eigenaar van een boot moet zelf zijn losse 3-aardende kabel van minimum 2,5mm vanuit de kast naar de boot voorzien. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen elektriciteitsmeter.
Art.18 Het is verboden :
-
a) In het gebied van de jachthaven grote onderhoudswerken of reparaties te verrichten. Het werken met slijpschijven is absoluut verboden tussen de boten.
-
b) Olie, vuilnis, afval, oliehoudend water, de inhoud van chemische wc’s en verder alles wat het water verontreinigt in de haven te werpen of te lozen. Deze stoffen mogen alleen op de daarvoor bestemde plaatsen worden gedeponeerd. Indien deze deponeerpunten niet aanwezig zijn dienen deze stoffen naar een speciale daarvoor voorziene locatie gebracht (containerpark) te worden.
-
c) Drinkwater te verspillen of het vaartuig ermee te reinigen.
-
d) Constructies of wijzigingen aan te brengen aan steigers of installaties zonder overleg met het bestuursorgaan.
-
e) Steigers geheel of gedeeltelijk te blokkeren.
-
f) Goederen in welke vorm dan ook op de steigers en op het terrein te laten liggen.
-
g) Auto’s op het jaagpad langdurig te parkeren. Dit mag alleen voor het uitladen en laden van goederen of bagage.
-
h) Overlast te bezorgen in de haven onder welke vorm dan ook.
-
i) In de haven sneller dan 5 km per uur te varen.
-
j) woonplaats (lees domicilie) te kiezen op het vaartuig.
Art.19 Het te koop stellen van een vaartuig in de haven moet via mail of schriftelijk gemeld worden aan het bestuursorgaan. Bij verkoop van uw boot is het verplicht om binnen de week een kopie van de verkoopovereenkomst aan het bestuursorgaan door te mailen anders zal de nieuwe eigenaar geen ligplaats krijgen. (De verkoopprijs mag niet zichtbaar gemaakt worden)
Art. 20 Als de club een evenement in colone organiseert, is een uitluisterplicht verplicht.
Art.21 Voor het gebruik van de accommodatie, zoals beschreven in art.3, wordt elk jaar opnieuw door het bestuursorgaan, de geldelijke bijdrage (lees liggeld) + jaarlijkse overeenkomst ligplaats, bepaald.
Art22 De reglementering voor het kenmerken en onderhoud van vaartuigen bepaald in het Politie of scheepsvaartreglement, moeten worden nageleefd.
Art.23 De ligplaatshouder of gebruiker van een vaartuig met ingebouwde motor, of motor met losse brandstof tank, is verplicht er zorg voor te dragen dat er zich een in goede staat verkerende en snelwerkende brandblusser ter bestrijding van olie of benzinebrand aan boord bevindt.
Art.24 Wanneer de omstandigheden het vereisen, kunnen in opdracht van het bestuur, de havenmeester of openbare diensten, schepen verlegd worden op kosten en risico voor de booteigenaar.
Art.25 Ieder lid moet zich aan de wettelijke snelheidsbeperking houden en dient ten allen tijde het maken van golven in de haven te vermijden.
De bevoegdheid van de Havenmeester(es) (gsmnr. 0496/327099)
-
Hij wijst de ligplaatsen aan van de leden, de passantenplaatsen en int de verschuldigde vergoeding voor de bezoekers waarbij de havenmeester een betalingsbewijs zal overhandigen.
-
Hij is belast met de uitvoering van dit intern reglement en hij beheert de jachthaven namens en volgens de instructies van het bestuursorgaan.
-
De havenmeester of zijn vervanger is bevoegd om aan binnenkomende vaartuigen een tijdelijke ligplaats aan te wijzen.
-
De havenmeester is belast met de regeling van, en de controle op de dagelijkse gang van zaken in de jachthaven.
-
Ligplaatshouders zijn verplicht de aanwijzingen van de havenmeester of zijn vervanger op te volgen.
-
Alle leden zijn verplicht de havenmeester en het bestuursorgaan zoveel mogelijk steun te verlenen om de goede werking van de jachthaven te bevorderen.
Art.26 Per jaar is elk lid verplicht 2 werkdagen te presteren op de terreinen van de jachthaven. Deze werkdagen worden in het begin van het jaar, bij het opmaken van de jaarkalender, bepaald. Leden boven de 70 jaar, worden van deze verplichting ontheven. De havenfeesten gelden als 1 werkdag. De werkdagen mogen ook door een andere persoon verricht worden en dit in samenspraak met het bestuursorgaan. Bij het niet naleven, wordt een boete van 100 euro opgelegd en kan art.27 van het intern regelement in werking treden.
De havenmeester is belast met de controle van uitvoering en notatie van de namen en gepresteerde dagen. Waneer men aan deze regel niet voldoet zal het betreffende lid een schriftelijke aanmaning toegestuurd worden.
Art.27 Bij overtredingen van het intern reglement, welke niet op het eerste verzoek ongedaan worden gemaakt of ophouden, heeft het bestuursorgaan de bevoegdheid de betreffende leden de toegang tot de haven te ontzeggen, terwijl de toegewezen ligplaats(en) in dergelijke gevallen door het bestuursorgaan kan worden ingetrokken en dient de boot verwijderd te worden binnen de 3 maanden. Bij niet verwijdering van het vaartuig zal het bestuursorgaan de boot van de steigers verwijderen, terwijl het volle bedrag der verschuldigde gelden invorderbaar blijft zonder dat de al betaalde gelden geheel of gedeeltelijk worden terugbetaald. De eigenaar is aansprakelijk voor de kosten, verbonden aan het verwijderen van het vaartuig. De eigenaar is verplicht de “Recreatievaart Oud-turnhout” te vrijwaren van zijn eventuele aansprakelijkheid voor schade, als gevolg van het verplaatsen of elders doen onderbrengen van het vaartuig, dat onverminderd de verplichting van de vereniging, het ontstaan van dergelijke schade zoveel mogelijk te voorkomen.
Art.27 Bij het overlijden van de eigenaar van een boot, kan de ligplaats overgedragen worden op een erfgename van de éérste graad. Bij het niet aanvaarden van deze, vervalt vooralsnog de ligplaats en dient de boot de jachthaven te verlaten.
Art.28 Geschillen ontstaan betreffende het havenbeheer kunnen binnen de 10 dagen, door de leden schriftelijk worden voorgelegd aan het bestuursorgaan dat zo spoedig mogelijk in het geschil beslist. Beslissingen van de havenmeester of van het bestuursorgaan, behouden hun geldigheid tot het bestuursorgaan over het geschil heeft beslist. Deze beslissing kan enkel aangevochten worden door de ondernemingsrechtbank te Turnhout.
Art.29 In alle gevallen waarin dit intern reglement niet voorziet, beslist het bestuursorgaan.
Het intern regelement is in opdracht van het bestuursorgaan herschreven in januari 2023.
Recreatievaart “Oud-Turnhout vzw”
Jachthaven “het gevaer”
Geleg , 15
Het bestuursorgaan